Kunstvak als verplicht examenvak,
een gewaagde keuze
Op de vrijeschool doen we heel erg veel aan kunst.
Kunstvakken, ambachtelijke vakken, kunstgeschiedenis en zelfs in de wiskundige
lessen willen we een kunstzinnige verwerking van de lesstof. Omdat de school
erg klein is en de sector- en profielkeuze maakt dat we hele kleine klassen
creëren hebben we er voor gekozen om kunstvak als een verplicht examenvak aan
te bieden. Want wij vinden het kunstzinnig aanbod noodzakelijk en kunnen dat
niet aanbieden als leerlingen er niet als examenvak voor kiezen. Deze keuze
leidt niet tot een afname aan aanmeldingen, integendeel. Met 166 aanmeldingen
zijn we momenteel de snelste groeier in de regio.
Maar is dat wel een verstandige keuze geweest? Is een
kunstzinnige omgeving een effectieve en betekenisvolle leeromgeving?
Meningen over een effectieve leeromgeving
Alexander (2006) pleit voor een effectieve leeromgeving. Wat is dat?
- · Laat leerlingen onderwerpen en domeinen exploreren en uitdiepen
- · Focus probleemoplossing rond persoonlijke relevante problemen
- · Creëer mogelijkheden voor gespecialiseerde fysieke activiteiten
- · Moedig coöperatief leren aan
- · Moedig leerlingen aan om thema’s vanuit verschillend perspectief te bekijken
- · Ondersteun de leerlingen in het formuleren van hun keuzes en meningen
- · Stimuleer strategisch denken en zelf-evaluatie
- · Moedig het najagen van persoonlijke interesses aan
- · Laat leerlingen participeren in het keuzeproces
- · Bouw sociale interacties op
- · Introduceer complexe en abstracte problemen en inhoud
- · Ondersteun de sociale betrokkenheid en de morele ontwikkeling
In de VO-magazine van
maart 2013 kom ik in dit kader twee interessante interviews tegen. Eén met
Maurice de Hond en één met Dick Benschop.
Maurice de Hond zegt in een interview met Emmanuel Naaijkens dat de PISA
scores van het verleden zijn. Voor hem draait het om de 21st century skills:
creativiteit, digitalisering en samenwerking. Volgens de Hond sturen we onze
kinderen naar een soort museum terwijl leerlingen buiten de school veel meer in
een digitale omgeving actief zijn. Dick Benschop, de president-directeur van
Shell zegt in hetzelfde blad in een interview met Hanneke van der Linden dat
het sleutelwoord voor Nederland innovatie is. Het woord kenniseconomie gebruikt
hij zelf steeds minder. Nederland moet concurrerend worden in het maken van
nieuwe dingen. En we moeten de dingen anders, slimmer en beter doen.
21st Century skills
De 21th first century skills van Maurice de Hond kom ik
ook tegen in het blad ‘Van twaalf tot achttien” van maart 2013. In een sterk
artikel legt Terence Honing uit wat de vaardigheden zijn die passen bij deze
veranderende wereld. Deze vaardigheden passen bij een sociaal
constructivistische didaktiek. Doorzoekend naar wat deze ‘skills’ dan zijn kom
ik uit op een goudmijn. De 21st century skills die in alle onderzoeken
(Voogt & Roblin, 2010) worden
genoemd zijn samenwerking, communicatie;, ICT geletterdheid en sociale en/of
culturele vaardigheden. Daarnaast worden creativiteit, kritisch denken, en
probleem-oplosvaardigheden in bijna alle modellen genoemd. “Rather,
whether a technician or a professional person, success lies in being able to
communicate, share, and use information to solve complex problems, in being
able to adapt and innovate in response to new demands and changing circumstances,
in being able to marshal and expand the power of technology to create new knowledge
and expand human capacity and productivity.” (Binkley, et al., 2010)
In het kader van deze 21th century
skills wordt het KSAVE-model gepresenteerd (Binkley, et al., 2010) :
Ways of Thinking
1. Creativity and innovation
2. Critical thinking, problem solving,
decision making
3. Learning to learn, Metacognition
Ways of Working
4. Communication
5. Collaboration (teamwork)
Tools for Working
6. Information literacy
7. ICT literacy
Living in the World
8. Citizenship – local and global
9. Life and career
10. Personal & social
responsibility – including cultural awareness and competence
KSAVE staat dan voor:
Knowledge (Think and work
creatively and with others)
Skills (Create new and
worthwhile ideas, both incremental and radical concepts) en
Attitudes, Values and Ethics (be
open and responsive to new and diverse perspectives; incorporate group input
and feedback into the work) (Voogt & Roblin, 2010)
Zoek de verbinding
Een kunstzinnige profilering is een ‘unique selling point’.
In de kelder op school staat een smederij in een zwart-gerookte ruimte. Op de
open dag staan drommen leerlingen met open mond te staren naar het ijzer dat
het grote vuur in gaat. Maar vier jaar geleden hebben we ook fors geïnvesteerd
in nieuwe praktijklokalen voor scheikunde, natuurkunde en wiskunde. Er zijn
steeds meer leerlingen die een profiel NT of NG kiezen. En die leerlingen
hebben dus ook een kunstvak als examenvak. Momenteel dient die kunstzinnige
expressie vooral voor de afwisseling. In vrijeschooljargon heet dat ’ademend
lesgeven’; niet de hele dag door zaakvakken aanbieden, dan raak je de
leerlingen kwijt. Maar als ik mij verdiep in het KSAVE model zie ik hier gouden
kansen.
Ik herken veel in het KSAVE-model in wat wij aanbieden en in
onze visie hebben staan. Maar de kunstvakken en de bèta-vakken staan geheel los
van elkaar. De sociale component komt wel terug in beide richtingen.
Kunstvakken bieden alle mogelijkheid tot communicatie en samenwerking. De sociale
omgang en de zorg voor milieu zijn ook thema’s in de bèta-vakken. Maar de kans om
creativiteit als aanjager in te zetten om een innoverende houding te
ontwikkelen laten we liggen. Door de
kunstvakken te verbinden met de bèta-vakken, projectmatig of zelfs
geïntegreerd, kunnen we een belangrijke component aan ons onderwijs toevoegen
om onze leerlingen de 21th century skills aan te leren!
Alexander,
P. A. (2006). Psychology in Learning and Instruction. New Jersey:
Pearson.
Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S.,
Ripley, M., & Rumble, M. (2010). Defining 21st century skills.
Melbourne: University of Melbourne.
Boswinkel, N., & Schram, E. (2011). De
Toekomst Telt. Enschede: SLO.
Honing, T. (2013). 21st Century skills, nieuwe
vaardigheden voor de toekomst. van twaalf tot achttien, 46-47.
Naaijkens, E. (2013). 'De school van nu is een soort
museum'. VO magazine, 40-41.
Van der Linden, H. (2013). 'We willen nu klinkend
resultaat'. VO magazine, 8-12.
Voogt, J., & Roblin, R. P. (2010). 21st
Century Skills. Enschede: Universiteit Twente.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten