Zen in het onderwijs
Over de waarde van Flow en
Mindfulness voor het onderwijs
Er zijn in de schappen
van de boekwinkel diverse bladen te koop met titels als “Flow”, “Happinez”, :
Gezondnu”, “Psychologie Magazine”, “Onkruid” en “Yoga!” Mijn dochter van 14 had
laatst een soortgelijk blad, speciaal gemaakt voor tieners in handen. Flow en
Mindfulness lijken op voort te bouwen op oude religies die in hernieuwde
belangstelling staan. De werking van Mindfulness is wetenschappelijk bewezen
door meta-analyses maar richt zich met name op de gezondheidszorg. Iets dat zo
goed werkt moet ook werkzaam zijn in het onderwijs! Tijd om Mindfulness naar
het onderwijs te brengen.
Flow, de optimale ervaring
Alexander (Alexander, 2006) haalt Mihaly Csikszentmihalyi aan met
zijn theorie over ‘Flow’, de optimale ervaring. Flow ontstaat door de
capaciteiten en uitdagingen zodanig met elkaar in relatie te brengen dat geen
angst (te veel uitdaging) of verveling (te weinig uitdaging) ontstaat maar de zogenaamde
‘optimale ervaring’, een activiteit waarin mensen dermate betrokken bij hun
activiteit zijn dat ze alles om zich heen vergeten. Dit is een belangrijk inzicht
voor het onderwijs als het gaat om motivatie bij leerlingen. In zijn boek
“flow” (Csikszentmihalyi, 2010) legt hij uit dat het
bereiken van flow samenhangt met de beheersing van de inhoud van ons
bewustzijn. We moeten wel onze eigen doelen
creëren. We moeten een beloning vinden in elk moment van de dag. Zodra wij, zo
redeneert Csikzentmihalyi, voor onze beloningen niet meer afhankelijk zijn van
externe instanties, krijgen we weer macht. We moeten zorgen dat we niet langer
slaven zijn van ons lichaam, we moeten leren de gebeurtenissen in ons brein in
eigen hand te nemen. Het pad naar bevrijding is de beheersing van het
bewustzijn. De beheersing van het bewustzijn leidt tot de beheersing van de
kwaliteit van onze ervaring.
Csikzentmihalyi’s idee van de Flow en
de weg om Flow te bereiken is in mijn optiek van grote waarde voor het onderwijs.
Ik kom wel snel uit op de relatie met ‘mindfulness’. Net als de flow vindt de
mindfulness haar oorsprong in de yoga, het taoïsme of het zenboeddhisme.
Mindfulness kan dienen om flow te bereiken.
Mindfulness, de staat van de Boeddha
Mindfulness is bewustzijn, dat is ontwikkeld door van
moment tot moment op een bijzondere manier aandacht te geven; doelbewust, in
het hier en nu en zonder te oordelen (Kabat-Zinn, 2013) . Jon Kabat-Zinn, die wordt beschouwd
als de grond legger van de mindfulness schrijft in zijn boek dat voor
mindfulness is aangetoond dat het zeer effectief is bij stress, stress
gerelateerde lichamelijke problemen, paniek en pijn. Het geeft een hogere
levenskwaliteit aan mensen met kanker en multiple sclerose en voorkomt terugval
bij mensen met een depressieve stoornis. En zowaar zijn er zeer veel
wetenschappelijke studies die zijn gelijk bewijzen. De leer van de Boeddha met
een wetenschappelijke onderbouwing. Marchand (Marchant, 2012) schrijft dat mindfulness veelbelovend
is voor bipolaire depressies en dat het in een breed spectrum effectief is bij
angst- en depressiesymptomen. Het Journal of Clinical Oncology (Hoffman, et al., 2012) schrijft dat het de
kwaliteit van leven verbeterd (beter dan de standaard zorg) bij vrouwen met
borstkanker en is aanbevolen bij vrouwen die de borstkanker overleefden. Goldin
en Gross (Goldin & Gross, 2010) concluderen na
onderzoek met MRI-scans dat de mindfulness-based stress reduction, afgekort als
MBSR) symptomen van stress, angst en depressie vermindert. MBSR verandert de
emotionele respons waardoor de hersenen anders gaan reageren op negatieve
zelfbeelden. Zelfs een door Bohlmeijer, Prenger, Taal en Cuijpers gehouden
meta-analyse toont de positieve effecten van stress reductie aan door op
mindfulness gebaseerde therapie (Bohlmeijer, Prenger, Taal, & Cuijpers, 2010) .
Mindfulness richt zich met name op de gezondheidszorg en kent
twee varianten: mindfulness based stress reduction (MBSR) en mindfulness based
cognitive therapy (MBCT). Maar de toepassingsvormen voor het onderwijs zijn
minder bekend.
Bij het schrijven van dit essay zijn mijn gedachten
talloze malen afgedwaald. Ik heb gummyberen gegeten en me hier meerdere keren
schuldig over gevoeld met de vraag waarom het niet lukt die dingen in de
snoeppot te laten zitten. Tijdens het lezen van de (Engelstalige) onderzoeken
vlogen mijn gedachten constant heen en weer waardoor ik de passages soms drie
keer moest lezen. De verstrooide geest verstoord niet alleen mijn werk maar ook
mijn gezondheid. Niet alleen flow draait om de beheersing van de geest, maar
ook de mindfulness. Iets dat zo goed is moet toch in het onderwijs van grote
waarde zijn? Is het niet alleen een weldaad voor studenten maar zeker ook voor
docenten, waar mensen tientallen jaren achtereen bloot kunnen staan aan
ernstige vormen van stress. Bekend is dat training in mindfulness leidt tot een
betere werking van het werkgeheugen (Jha & Stanley, 2010) . Een onderzoek uit
2009 onder studenten aan de lerarenopleiding in Toronto (Poulin, 2009) toonde aan dat de studenten door
mindfulness training er een betere gezondheid en zelfeffectiviteit in hun
docentvaardigheden aan overhielden. Ze hadden minder stress en gingen ook meer
aan sport doen.
Ik pleit voor een toegepast onderzoek naar de
bruikbaarheid van flow en mindfulness voor het onderwijs. Alexander (Alexander, 2006) toont in hoofdstuk
10 aan dat de zelfperceptie van leerlingen van grote invloed is op het leerrendement.
Maar ook het vaak onbewuste oordeel en bijbehorende signalen van docenten heeft
grote invloed op het functioneren van de leerling. Flow en Mindfulness voor
docenten en leerlingen kunnen een fundamentele rol spelen in de motivatie van
beide groepen. Hier liggen kansen, grote kansen, voor het (in mijn geval:
voortgezet) onderwijs. Wie durft dit in het onderwijs te implementeren?
Bibliografie
Alexander,
P. A. (2006). Psychology in Learning and Instruction. New Jersey:
Pearson.
Bohlmeijer, E., Prenger, E., Taal, E., &
Cuijpers, P. (2010). The effects of mindfulness-based stress reduction
therapy on mental health of adults with a chronical medical disease: A
meta-analysis. Journal of psychosomatic research, 539-544.
Csikszentmihalyi, M. (2010). Flow. Amsterdam:
Boom.
Goldin, P., & Gross, J. (2010). Effects of
mindfulness-baes stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social
anxiety disorder. Emotion, 83-91.
Hoffman, C., Ersser, S., Hopkinson, J., Nickolls,
P., Harrington, J., & Thomas, P. (2012). Effectiveness of
mindfulness-based stress reduction in mood, breast- en endocrine-related
quality of life, and well-being in stage 0 to III breast cander: A randomized
controlled trial. Journal of Clinical Oncology, 1335-1341.
Jha, A., & Stanley, E. (2010). Examining the
protective effects of mindfulness training in working memory and affective
experience. Emotion, 54-64.
Kabat-Zinn, J. (2013). Mindfulness voor
beginners. Amsterdam: Nieuwezijds.
Marchant, W. (2012). Self-referential thinking,
suicide, and function of the cortical midline structures and striatum in mood
disorders: Possible implications for treatment studies of mindfulness-based
interventions for bipolar depression. Depression and treatment, 1-15.
Poulin, P. (2009). Mindfulness-based wellness
education: a longitudal evaluation with students in inital teacher education.
Toronto: University of Toronto.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten